Perhesanat

äiti = mamma
isä = pappa
sisko = syster
veli = bror
isoäiti = mormor / farmor
isoisä = morfar / farfar
täti = moster / faster
setä = morbror / farbror
serkku = kusin
äitipuoli = styvmoder
isäpuoli = styvfader
siskopuoli = halvsyster
velipuoli = halvbror

Lataa perhesanat-sanasto ruotsiksi (pdf)

Virittäytyminen

Tunti voidaan aloittaa juttelemalla siitä, keitä oppilaiden mielestä perheeseen kuuluu.  Alkuun voidaan kuunnella perhelaulu ja joka kerta kun laulussa oppilas kuulee tai luulee kuulevansa perhesanan, oppilaat menevät kyykkyyn.

Toiminnalliset vinkit

Oma perhe -sukupuu. Leikataan lehdistä (julkkisten) kuvia tai piirretään kuvia, joista rakennetaan paperille oma sukupuu. Opettaja päättää perheen laajuuden, eli sen mitä kaikkia perheenjäseniä tulee olla. Oppilas voi toki lisätä lemmikin myös perheenjäseneksi.

Peli-ideat

Eläinbingo. Pelataan bingoa eläinsanoilla. Bingoruudukkoon oppilaat kirjoittavat jokaiseen ruutuun eri eläinsanan tai piirtävät jokaiseen ruutuun eri eläimen. Erilaisia eläinbingoruudukkoja voi tehdä myös valmiiksi tai etsiä niitä internetistä.

Leikit

Bang
Catch
Hedelmäsalaatti
Kaboom
Hot ball
Snatch
Password
Kärpäslätkä
Jäätelötikut: kirjoitetaan jäätelötikuille toiselle puolelle ruotsiksi ja toiselle puolelle suomeksi (esim. 2. luokasta ylöspäin)

Muita vinkkejä aiheen käsittelyyn

Dialogit

Dialogia voi harjoitella ensin lyhyemmällä pätkällä ja siten lisätään haastetta, kun edelliset osiot osataan.  Jos opettajalla on ihmiskäsinukkeja / legoukkoja / muita ihmisen näköisiä leluja (myös itseaskarrellut sorminuket käyvät), niin niiltä voi antaa oppilaille leikittäväksi ja lyhyen dialogin tueksi. Dialogi kertaa ensin tervehdyksiä Hej, Hejssan, God Morgon ja sitten lisätään nimen kysyminen ja tämän jälkeen sukulaisuussana.

Kuvakortit

Opettajan valitsemilla perhesanoilla (tarvitaan kuvakortit, esim. lehdestä leikattuja kuvia): Opettaja on etukäteen käynyt laittamassa oppitilan seinille kuvakortit. Opettajan johdolla käydään kortti kerrallaan: opettaja sanoo sanan ensin muutaman kerran ääneen ja yhdistää haluamansa liikkeen kuvaan. Oppilaat toistavat sanaa ja liikettä opettajan johdolla. Kun sana osataan, siirrytään seuraavan sanan luo. Näin edetään, kunnes haluttu määrä kuvakortteja on käyty läpi. Tämän jälkeen kootaan oppilaat oppitilan keskelle ja opettaja pyytää siirtymään jonkin tietyn kuvakortin luo (esim. Var är mamma?) Oppilaat siirtyvät oikean kuvakortin luo. Jos oppilaat ovat väärän kortin luona, opettaja sanoo esim.: “Nej, det är inte mamma.” ja jos kortti on oikea: “ Ja, det är mamma, bra jobbat!”.