Perhesanat

äiti = maman
isä = papa
sisko = sœur
veli = frère
isoäiti = mami
isoisä = papi
täti = tante
setä = oncle
serkku = cousin, cousine
äitipuoli = belle-mère
isäpuoli = beau-père
siskopuoli = demi-sœur
velipuoli = demi-frère

Lataa perhesanat-sanasto ranskaksi (pdf)

Virittäytyminen

Tunnin voi aloittaa juttelemalla siitä, keitä oppilaiden mielestä perheeseen kuuluu. Näitä voisi koota näkyville, vaikka piirtämällä. Kun opettajan mielestä riittää, niin voidaan pohtia, mitä perheenjäsenet olisivat ranskaksi tai kuunnella perhelaulu esimerkiksi Youtubesta. Tämän jälkeen voisi leikkiä tai askarrella fiktiivisen “oman perhe” -sukupuun.

Opettaja voi kysyä, jos oppilaat osaavat jo joitain perhesanoja ranskaksi tai muilla kielillä. Halutessa perhesanastoa voi kuunnella alkupaloiksi esimerkiksi englanniksi tai saksaksi saksaksi ja tämän jälkeen ranskaksi. Tai toisinpäin, ensin ranskaksi ja sitten muilla kielillä. Tällöin oppilailta voi kysyä, tunnistivatko sieltä kenties jotain tuttua. Toki voi myös “laulubongata” eli etsiä kuunnellen lauluista joitain tiettyjä sanoja, mitkä opettaja on antanut etukäteen.

Toiminnalliset vinkit

Oma perhe -sukupuu. Askarrellaan “oma perhe” (mielellään fiktiivinen sukupuu), eli leikataan lehdistä / piirretään kuvia, joista rakennetaan paperille oma sukupuu. Opettaja päättää perheen laajuuden, eli sen mitä kaikkia perheenjäseniä tulee olla. Huom! Tässä on hyvä keino esimerkiksi lemmikkien kertaamiseen / esittelyyn, mikäli oppilas haluaa perheeseensä liittää lemmikkejä.

Peli-ideat

Bingo

Leikit

Bang
Catch
Hedelmäsalaatti
Kaboom
Hot ball
Snatch
Password
Kärpäslätkä
Jäätelötikut (esim. 2. luokasta ylöspäin, sillä pitää osata lukea)

Muita vinkkejä aiheen käsittelyyn

Dialogi, jossa kertautuu tervehdykset. Dialogia voi harjoitella ensin lyhyemmällä pätkällä ja siten lisätä ainesta, kun edelliset osiot osataan. Jos opettajalla sattuu olemaan ihmiskäsinukkeja / legoukkoja / muita ihmisen näköisiä leluja (myös itseaskarrellut sorminuket käyvät), niin niiltä voi antaa oppilaille leikittäväksi ja lyhyen dialogin tueksi.

Drillaus opettajan valitsemilla perhesanoilla (tarvitaan kuvakortit, esim. lehdestä leikattuja kuvia). Opettaja on etukäteen käynyt laittamassa oppitilan seinille kuvakortit. Opettajan johdolla käydään kortti kerrallaan: opettaja sanoo sanan ensin muutaman kerran ääneen ja yhdistää haluamansa liikkeen kuvaan. Oppilaat toistavat sanaa ja liikettä opettajan johdolla. Kun vaikuttaa, että sana on muistettu, siirrytään seuraavan sanan luo. Näin edetään, kunnes haluttu määrä kuvakortteja on käyty läpi. Tämän jälkeen kootaan oppilaat oppitilan keskelle ja opettaja pyytää ranskaksi siirtymään jonkin tietyn kuvakortin luo. Oppilaat siirtyvät oikean kuvakortin luo. Jos oppilaat ovat väärän kortin luona, opettaja pyytää yrittämään uudestaan ranskaksi, kunnes oikea kuvakortti löytyy.