Kuukaudet

tammikuu = 一月 yīyuè
helmikuu = 二月 èryuè
maaliskuu = 三月 sānyuè
huhtikuu = 四月 sìyuè
toukokuu = 五月 wǔyuè
kesäkuu = 六月 liùyuè
heinäkuu = 七月 qīyuè
elokuu = 八月 bāyuè
syyskuu = 九月 jiǔyuè
lokakuu = 十月 shíyuè
marraskuu = 十一月 shíyīyuè
joulukuu = 十二月 shíèryuè

Lataa kuukaudet-sanasto kiinaksi (pdf)

Virittäytyminen

Tunti voidaan aloittaa kyselemällä sen hetkistä kuukautta ja tutkimalla isokokoista kiinankielistä kalenteria. Osaavatko kaikki oppilaat kuukaudet jo suomeksi? Kuukaudet voidaan pilkkoa neljän vuodenajan mukaan neljään ryhmään ja liittää kuvat vuodenajoista mukaan.

Osaavatko oppilaat nimetä juhlapäiviä eri kuukausille, esim. koska juhlitaan joulua? Kysellään oppilaiden syntymäkuukausia ja kirjoitetaan nimet kalenteriin näkyviin oikean kuukauden kohdalle. Toistetaan aina kuukauden nimi kiinan kielellä. Juhlapäivä tai syntymäpäivä lisätään kyseisen kuukauden kohdalle.

Toiminnalliset vinkit

Oppilaat seisovat ja opettaja alkaa luetella kiinankielisiä sanoja, kun opettaja sanoo jonkun kuukausista, oppilaat menevät kyykkyyn ja nousevat taas ylös jos seuraava sana ei ole kuukausi.

Ota joku kuukausilauluista ja päätä minkä kuukausien kohdalla oppilaat tekevät jonkin liikkeen. Esimerkiksi aina kun laulussa sanotaan tammikuu, oppilaat nostavat kädet ylös, aina kun sanotaan kesäkuu, pitää kädet suoristaa kämmenet eteenpäin ja marraskuun kohdalla kämmenet laitetaan vyötärölle. Kuunnelkaa monta kertaa ja katsokaa kuka pysyy mukana! Voitte myös vaikeuttaa leikkiä sen edetessä, hankaloittaa liikkeitä ja lisätä liikkeitä useampiin kuukausiin. Samalla tulee laulu kuunneltua moneen kertaan ja se painuu oppilaiden mieleen.

Askartele unelmavuotesi. Piirrä vuosiympyrä, johon oppilas kopioi kuukaudet omille kohdilleen mallista. Leikatkaa lehdistä kuvia erilaisista harrastuksista ja asioista mitä unelmavuotenasi missäkin kuussa tekisit. Esittele työsi kaverille ja kerro kuukaudet kiinan kielellä. Jos olette jo käsitelleet harrastukset ja yleisimmät verbit, voi tekemisiäkin sanoa jo kiinan kielellä.

Peli-ideat

Pelilauta, jossa kuukaudet suomeksi muutamassa ruudussa, myös tyhjiä ruutuja ja muuta sanastoa voi ripotella väleihin, oppilaat heittävät noppaa ja jos osaavat sanoa pyydetyn kuukauden oikein, saavat heittää uudestaan.

Leikit

Oppilas taputtaa käsiään 1-12 kertaa ja muiden pitää keskittyä, laskea taputukset ja sanoa mihin kuukauteen jäätiin. Esim. kolme taputusta on maaliskuu.

Hedelmäsalaatti 
Myrkkysieni 
Vettä kengässä 
Rikkinäinen puhelin 
Bang 
Catch 
Hatchi Patchi 
Sponge Bob 
Kärpäslätkä 

Jos olet käyttänyt tiettyjen sanojen yhdistämistä kuhunkin kuukauteen (katso kohta Ideoita kuvakorttien käyttöön), voit tehdä kullekin oppilasparille kortit, joissa on kirjoitettuna kuukaudet ja niihin yhdistetyt sanat kuvia. Tehtävänä on järjestää kuukaudet oikeaan järjestykseen korteissa olevia kuvia apuna käyttäen. Oletusarvona kun on että oppilas ei osaa vielä lukea korttiin kirjoitettua kuukauden nimeä. Kun oikea järjestys on saavutettu, voitte vielä leikkiä niin että parit harjoittelevat toistamaan kuukaudet eri tunnetiloissa ja eri olentojen äänellä, esim vihaisella äänellä, kuiskaten, nauraen, robottiäänellä, piipittäen jne. Kuukaudet painuvat kuin huomaamatta mieleen, ja oppilailla on hauskaa.

Ideoita kuvakorttien käyttöön

Kiinan kielessä kuukausisanoissa sisältää numeroja, esimerkiksi:

  • ”tammikuu” on ”一月”,eli ”ensimmäinen kuu”
  • ”helmikuu” on ”二月”, eli ”toinen kuu”
  • ”maaliskuu” on ”三月”, eli ”kolmas kuu” jne.

On hyvä linkittää kuukaudet niiden numeroon. Voit käyttää siis yhtä aikaa numerokortteja ja kuukausikortteja ja järjestää ne vierekkäin taululle. Tämä auttaa siihenkin, että oppilaat muistavat monesko kuukausi mikäkin on. Aluksi on helpompaa jos pystyt käyttämään 12 eri väriä korteissa niin että oppilaat muistavat myös kuukaudet värin avulla, jos eivät osaa lukea.

Valitsit sitten kuinka tahansa, voit leikkiä seuraavasti: Levitä kuukausi- ja numerokortit tai kuukausi- ja kuvakortit ympäri luokkaa tai ulkona pihaan. Opettaja sanoo kuukauden ja oppilaiden on löydettävä oikean lapun luo nopeasti. Hitain, tai väärälle lapulle menneet, siirtyvät apuopettajiksi tarkkailemaan muita.