Tervehdykset ja esittäytyminen

Hei = Salut
Huomenta = Bonjour
Hyvää päivää = Bon après-midi
Hyvää iltapäivää = Bonsoir
Hyvää iltaa = Bonne nuit
Näkemiin = Au revoir
Minun nimeni on… = Je m’appelle
Mikä sinun nimesi on? = Comment tu t’appelles?
Kiitos = Merci
Anteeksi = Pardon
Ole hyvä = S’il vous plaît

Lataa tervehdykset ja esittäytyminen -sanasto ranskaksi (pdf)

Toiminnalliset vinkit ja leikit

Kierrellään luokassa yhdessä laulaen johonkin tuttuun sävelmään tervehdysfraaseja: ”Bonjour, Bonjour, Ca va? Ca va! ”) (Laulu tätä fraasia toistaen, sävelmänä vaikkapa: Minä poljen, sinä ohjaat).
Kun säkeistö loppuu, käännytään aina lähinnä olevan puoleen ja voidaan esimerkiksi sanoa kätellen erikielinen tervehdys tai kysyä nimeä. Leikkiä voi myöhemmin varioida esimerkiksi niin, että oppilailla on mukana nimilaput ja aina kysymisen yhteydessä he vaihtavat nimilappuja. Seuraava kierros mennäänkin aina uudella, vaihdetulla nimellä.

Tervehdyspiiri: Seisotaan piirissä tai oman pulpetin takana. Ensin kurkataan omia varpaita katse suunnattuna alas. Opettajan ohjeen mukaan katse nostetaan ja kenen kanssa katse kohtaa, hänen kanssaan vaihdetaan paikkaa ja ”keskikohdassa” esimerkiksi heilutetaan tai High five-liike käsillä ja eri kielillä vaikkapa tervehditään/hyvästellään/harjoitellaan: ole hyvä – kiitos.

Robottileikki: Yksi oppilas valitaan keskelle. Joku aloittaa ja sanoo ‘Je m’appelle’ +jonkun toisen oppilaan nimi. Keskellä olija pyrkii sovitulla tavalla löytämään nimetyn oppilaan ja koskettaa häntä ennen kuin tämä ehtii sanomaan seuraavan. Kun saa kosketettua, keskellä olija vaihtuu. Vain mielikuvitus on rajana, kuka kyselijä on ja miten hän liikkuu (robotti, zombie tms.)

Nimen kysymistä voi harjoitella myös esimerkiksi siten, että luokkaan laitetaan erivärisiä papereita lattialle – yhtä väriä useampaan paikkaan. Opettaja sanoo värin ja oppilaat jakautuvat sen värin luo. Väripaikat voi laskea niin, että yksi jää aina ilman paikkaa ja sopia siten, että esim. yhdessä paikassa on vaikkapa neljä oppilasta maksimimäärä ryhmän koon mukaan. Väripaperille kokoontuneilla oppilailla on yhdessä tutustumiskeskustelu: tervehtiminen ja nimen kysyminen/vastaaminen. Ilman paikkaa jäänyt saa kertoa/näyttää seuraavan värin ja liittyä taas itsekin leikkiin uudella kierroksella. Tätä voi mennä esimerkiksi myös ulkona.

Hatchi-Patchi
Catch
Tervapata
Robotti/Zombie

Peli-ideat

Perinteistä lautapelipohjaa, jossa esimerkiksi numerot 1–10 ja joitakin väriruutuja matkan varrella, voi hyödyntää niin, että oppilas parin kanssa etenee vuoron perään laudalla yhden ruudun sanoen aina tervehdyksen harjoiteltavalla kielellä. Kun jompikumpi tulee väriruutuun, tehdään jokin parin yhdessä sopima liike yhdessä niin monta kertaa, kun ruudun numero näyttää. Esimerkiksi kuusi x-hyppyä. Voi toimia tutustumisleikkinä uuteen pariin esimerkiksi. Oppilaat voivat rakentaa itsekin pelilaudan lattialle A4-papereista.

Ideoita kuvakorttien käyttöön

Kuvakortteja voi käyttää tähän teemaan esimerkiksi siten, että kortteja sijoitellaan eri puolille luokkaa. Luokassa kierrellään pareittain musiikin tahdissa. Kun musiikki loppuu, pari suuntaa jonkin vapaana olevan kuvakortin luo (tunnetila, vuorokaudenaika tms.). Tehtävänä voi olla esimerkiksi tervehtiä sillä tunnetilalla, jota kuva osoittaa tai tervehtiä kuvan mukaiseen vuorokaudenaikaan sopivalla tavalla (hyvää huomenta, päivää, hyvää iltaa, hyvää yötä).