Kulttuuri

Leikkejä ja kulttuuritietoutta saksan tunneille

Tavoite

Oppilaille tulevat tutuiksi Saksaan kulttuuriin liittyvät paikat ja asiat. Ne tulevat eläviksi erilaisten kuvien ja toiminnallisten harjoitusten kautta.

Esivalmistelut

Kuva esiteltävästä kohteesta tulostetaan A3-kokoisena ja laminoidaan. Lisäksi oppilaille tehdään vihkojen kansiin liimattaviksi pienemmät kuvat tai oppilaat voivat tehdä itselleen matkalaukun, johon keräävät ikään kuin matkamuistoja. Kuvan alla on hyvä lukea kohteen nimi suomeksi. Esimerkiksi näin:

Neuschwansteinin linna

Opettaja leikkaa lisäksi A3-kokoisen paperin yhdeksään tai useampaan osaan ja numeroi laput. Sitten ne kiinnitetään ison kuvan päälle ja oppilaat tulevat yksitellen ottamaan lapun pois opettajan sanoman vihjeen mukaan. Oppilailta voi kysyä samalla arvauksia, mistä asiasta voisi olla kyse. Lapuissa voi olla myös kuvia asioista, joita on opeteltu ja opettaja sanoo nimityksiä saksaksi.

Kuvan paljastuttua opettaja kertoo tarkemmin, mistä on kyse. Kannattaa myös näyttää kartalta, missä päin Saksaa esim. nähtävyys sijaitsee. Hän voi myös näyttää kohteeseen liittyen YouTubesta videota tai muulla tavalla tehdä asian eläväksi. Lopuksi oppilaat liimaavat kuvan vihkojensa kanteen, ikään kuin valokuva-albumiin.

Kannessa olevien kuvien pohjalta oppilaita voi pyytää kertomaan, missä he haluaisivat käydä tai mikä vaikuttaa kiinnostavalta. Lukuvuoden lopussa voi pitää vaikka pienen tietokilpailun esimerkiksi niin, että nähtävyyksien kuvat laitetaan eri puolille luokkaa ja oppilaat siirtyvät opettajan vihjeen mukaisen nähtävyyden luo.

Käsittelyvinkkejä kuuluisiin nähtävyyksiin

Neuschwansteinin linna

Oppilaille näytetään videota linnan sisätiloista ja pyydetään heitä miettimään, millaista väkeä linnassa voisi asua. He voivat kuvitella esim. Prinsessa Ruususen tarinaa. Opettaja voi myös antaa rooleja valmiiksi, kuten Prinzessin/Prinz/König/Königin/Ritter jne.

Opettaja pyytää sitten oppilaita esittäytymään valitsemassaan roolissa. Opettaja laittaa Richard Wagnerin musiikkia soimaan ja kaikki saavat hetken olla rooleissaan ja eläytyä niihin. Linnan rakennuttaja Ludvig II ihannoi Wagnerin musiikkia, siksi tämä musiikkivalinta. Kun musiikki loppuu, linna vaipuu satavuotiseen uneen. Opettaja käy taikasauvallaan yksitellen herättämässä asukkaat ja herätessään he kertovat, keitä ovat. He sanovat esimerkiksi “Ich bin Königin” ja menevät sitten omalle paikalleen.

Brandenburgin portti

Oppilaista kaksi voi muodostaa luokan keskelle portin ja portista pääsee läpi vain tietyllä tunnussanalla. Taululla voi olla lista opetellusta sanoista, kuten vaikkapa eläinten nimityksiä tai perheenjäseniä. Portinvartijat päättävät keskenään, mikä on oikea tunnussana. Portille tulijat kuiskaavat toiselle vartijoista tunnussanan ja jos se on oikea, he pääsevät portista läpi. Vartijat voivat myös antaa vihjeen oikeasta tunnussanasta, jos arvaukset kestävät liian kauan.

Kölnin tuomiokirkko

Kölnin tuomiokirkon huipulle on 533 rappusta ja tätä nähtävyyttä voikin käyttää numeroiden kertaamiseen. Opettaja voi lukea numeroita saksaksi vaikka sataan asti ja oppilaat etenevät jonona luokassa mutkitellen. Kun opettaja tulee kymmenluvun kohdalle, hän voi antaa oppilaille jonkun tehtävän. He voivat esimerkiksi pysähtyä ottamaan kuvan, ihailla saksaksi maisemia, väistää vastaantulijaa, nostaa kädet ylös kapeassa kirkontornissa, hypähtää (hiiri juoksi jaloista), pysähtyä juomaan tai syömään, levähtää hetken, vastata kaverin snappiin ja soittaa kotiin videopuhelu ja lopuksi siristää silmiään kirkkaan ulkoilman tähden ja kuvailla fiilistä saksankielisin ilmauksin.

Näiden nähtävyyksien kohdalla voi muutenkin esitellä kyseistä kaupunkia ja Saksan aluetta. Samalla voi näyttää kartalta, missä kaupungit sijaitsevat.

Muita kiinnostavia paikkoja esiteltäväksi ovat esimerkiksi Miniaturwunderland (Hampuri), Autostadt (Wolfsburg) ja Goslar (keskiaikainen kaupunki).

Saksalaisia juhlia ja tapakulttuuria

Schultüte – koulutötterö arvioinnin apuna

Opettaja kertoo ensin oppilaille siitä, mikä Schultüte on ja mikä merkitys sillä on saksalaisille koululaisille. Youtubesta voi katsoa esimerkiksi videon “Mileys erster Schultag”. Sitten oppilaat askartelevat itselleen koulutötterön. Tötterön malli riippuu siitä, miten opettaja sitä aikoo käyttää.

Oppilaat voivat saada palautetta oppimistaan asioista heidän askartelemaansa Schultüteen. Sinne voi kerätä leimakortteja, joihin saa leiman tai tarran, kun osaa tietyt asiat saksaksi. Saatuaan kortin täyteen, voi saada vaikka hienon tarran tai muun pienen yllätyksen. Tötterön voi säilyttää luokassa tai kiinnittää vihon takakanteen. Opettaja voi sujauttaa sinne myös oman palautehymiönsä. Tötterön voi jossain vaiheessa lukukautta käyttää kotona nähtävänä ja näin myös vanhemmille menee palaute oppilaan etenemisestä.

Laternenfest – lyhtykulkueella valoa marraskuuhun

Oppilaille kerrotaan johdantona tarina, johon lyhtykulkueen vietto perustuu. Oppilaille voi näyttää myös videota lyhtykulkueesta ja siitä, miltä lyhdyt yleensä näyttävät. Oppilaiden kanssa voi askarrella paperisen version. Lyhtyjen valmistuttua voivat oppilaat kulkea luokassa lyhtylauluja laulaen. Oppilaat voi myös tehdä pieniä kuvaelmia pyhän Martin ja kerjäläisen kohtaamisesta.

Lataa lyhdyn kaava

Lataa lyhdyn askarteluohjeet

Paperista tehty askartelu.

 

Weihnachten – joulun odotusta adventtikranssin ja joulumarkkinoiden kera

Jouluun voidaan valmistautua askartelemalla adventtikranssi ja värittämällä sinne aina yksi kynttilä lisää joulun lähestyessä.  Opettaja voi joka kynttilän kohdalla kertoa jonkin asian saksalaisista jouluperinteistä.

Oppilaat voivat myös piirtää ja värittää joulutorilla myytäviä saksalaisia erikoisuuksia ja kuvat voi vaikka laminoida niin, että luokassa voi leikkiä joulumarkkinoita. Taustalle voi laittaa Youtubesta videonpätkää oikeilta joulumarkkinoilta ja soittaa saksalaisia joululauluja taustalla.

Oppilaat voivat muovailla joulutorilla myytäviä asioita myös taikataikinasta. Taikataikina on myrkytöntä ja oppilaat saavat tuotokset itselle vaikka kuuseen ripustettaviksi. Toki koristeet voi tehdä kartongistakin, mutta taikataikina tuo vaihtelua työtapoihin ja sen voi kuivuttuaan myös maalata.

Taikataikinan ohje esimerkiksi neljälle oppilaalle:

3dl jauhoja
1,5dl suolaa
1,5dl vettä
1 rkl ruokaöljyä

Jauhot ja suola sekoitetaan ja siihen lisätään pienissä erissä vesi ja lopuksi öljy. Vaivataan tasaiseksi. Vettä voi lisätä, jos taikina tuntuu liian kuivalta. Se kannattaa tehdä valmiiksi noin tuntia ennen käyttöä.

Fasching – karnevaaliteemalla värien ja eläinten kertausta

Opettaja kertoo johdantona lyhyesti, miksi Fasching-juhlaa vietetään. Oppilaat voivat askarrella Fasching-teeman myötä itselleen eläinnaamiot. Luokassa voisi olla jokaisella eri eläin ja näin opitaan mahdollisimman monta eläimen nimitystä.  Myös karnevaalien värikkyys tuo mahdollisuuden värikertaukseen. Oppilaat voivat leikkiä hahmoilla eläinmuseota.

Eläinmuseoleikki: Yksi on vartija ja muut ovat museon patsaita. Kun vartija ei huomaa, he pyrkivät pääsemään mahdollisimman lähelle vartijaa. Kun vartija kulkee ohi, he yrittävät olla liikkumatta. Jos vartija huomaa patsaan liikkuvan, patsaasta tulee vartija.