Tervehdykset ja esittäytyminen

Hei = Hallo
Huomenta = Guten morgen
Hyvää päivää = Guten tag
Hyvää iltapäivää = Guten nachmittag
Hyvää iltaa = Guten abend
Hyvää yötä = Gute nacht
Näkemiin = Tschüs
Minun nimeni on… = Ich bin…
Mikä sinun nimesi on? = Wer bist du?
Kiitos = Danke
Anteeksi = Entschuldigung
Ole hyvä = Bitte schön

Lataa tervehdykset ja esittäytyminen -sanasto saksaksi (pdf)

Toiminnalliset vinkit

Kierrellään luokassa yhdessä laulaen kohdekielellä johonkin tuttuun sävelmään esimerkiksi tervehdysfraaseja: ”Hallo!” ”Guten Tag” ”Wie geht´s dir?” ”Mir geht´s gut!”. (Laulu tätä fraasia toistaen, sävelmänä vaikkapa: Jaakko kulta tai Minä poljen, sinä ohjaat). Kun säkeistö loppuu, käännytään aina lähinnä olevan puoleen ja voidaan esimerkiksi sanoa kätellen tervehdys tai kysyä nimeä. Leikkiä voi myöhemmin varioida esimerkiksi niin, että oppilailla on mukana nimilaput ja aina kysymisen yhteydessä he vaihtavat nimilappuja. Seuraava kierros mennäänkin aina ”uudella, vaihdetulla nimellä”.

Tervehdyspiiri. Seisotaan piirissä tai oman pulpetin takana. Ensi kurkataan omia varpaita katse suunnattuna alas. Opettajan ohjeen mukaan katse nostetaan ja sen kanssa, jonka katse kohtaa, vaihdetaan paikkaa ja piirin keskellä esimerkiksi heilutetaan tai tehdään ylävitoset käsillä ja saksaksi tervehditään, hyvästellään tai harjoitellaan fraaseja kuten ”ole hyvä” ja ”kiitos”.

Leikit

Ympyrässä (tai toimii hyvin myös niin, että oppilaat ovat omilla paikoillaan, jos se on ryhmälle parempi) Hatchi Patchi-leikki. Valitaan yksi kysyjä. Kaikki sulkevat silmänsä. Opettaja (tai oppilas) valitsee kevyesti olalle taputtaen vähintään yhden (tai useamman ryhmän koosta riippuen) Hatchi Patchin. Kysyjä kulkee haluamassaan järjestyksessä aina jonkun luokse kysyen saksaksi nimeä.  Tämän voi tehdä myös koko ryhmän avustuksella vaikkapa niin, että kaikki taputtavat ja kysyvät yhdessä. Kyseinen oppilas kertoo saksaksi oman nimensä tai ”Ich bin Hatchi Patchi”, mikäli hänet on valittu. Tämän kuullessaan kaikki vaihtavat paikkaa ja kysyjä yrittää saada paikan itselleen.

Lisäleikki. Yksi valitaan keskelle. Joku aloittaa ja sanoo saksaksi ”Ich bin ja jonkun toisen oppilaan nimi. Keskellä olija pyrkii sovitulla tavalla löytämään nimetyn oppilaan ja koskettaa häntä ennen kuin tämä ehtii sanomaan seuraavan. Kun saa kosketettua, keskellä olija vaihtuu. Vain mielikuvitus on rajana, kuka kyselijä on ja miten hän liikkuu (robotti, zombie tms.).

Nimen kysymistä voisi harjoitella myös esimerkiksi siten, että luokkaan laitetaan erivärisiä papereita lattialle – yhtä väriä useampaan paikkaan. Opettaja sanoo värin ja oppilaat jakautuvat sen värin luo. Väripaikat voi laskea niin, että yksi jää aina ilman paikkaa ja sopia siten, että yhdessä paikassa on vaikkapa neljä oppilasta maksimimäärä ryhmän koon mukaan. Väripaperille kokoontuneilla oppilailla on yhdessä tutustumiskeskustelu: tervehtiminen + nimen kysyminen/vastaaminen. Ilman paikkaa jäänyt saa kertoa/näyttää seuraavan värin ja liittyä taas itsekin leikkiin uudella kierroksella. Tätä voisi leikkiä myös ulkona.

Lisäksi teemaan sopivat kyykkyleikki ja erilaiset viestit.

Peli-ideat

Perinteistä lautapelipohjaa, jossa esimerkiksi numerot 1–10 ja joitakin väriruutuja matkan varrella, voisi hyödyntää niin, että oppilas parin kanssa etenee vuoron perään laudalla yhden ruudun sanoen aina tervehdyksen saksaksi. Kun jompikumpi tulee väriruutuun, tehdään jokin parin yhdessä sopima liike yhdessä niin monta kertaa, kun ruudun numero näyttää. Esimerkiksi kuusi x-hyppyä. Tämä toimii myös tutustumisleikkinä uuteen pariin. Oppilaat voivat rakentaa itsekin pelilaudan lattialle A4-papereista.

Ideoita kuvakorttien käyttöön

Kuvakortteja voisi käyttää tähän teemaan esimerkiksi siten, että kortteja sijoitellaan eri puolille luokkaa. Luokassa kierrellään pareittain musiikin tahdissa. Kun musiikki loppuu, pari suuntaa jonkin vapaana olevan kuvakortin luo (tunnetila, vuorokaudenaika tms.). Tehtävänä voi olla esimerkiksi tervehtiä sillä tunnetilalla, jota kuva osoittaa tai tervehtiä kuvan mukaiseen vuorokaudenaikaan sopivalla tavalla (hyvää huomenta, päivää, hyvää iltaa, hyvää yötä).

Muita vinkkejä aiheen käsittelyyn

Tähän aiheeseen voi liittää tutustumista saksankielisiin nimiin. Lapsille voi ottaa käyttöön saksan kieleen liittyviä omia lempinimiä tai voi laatia vaikkapa näytelmät tai nukketeatteriesitykset, joissa esittäydytään käyttäen uusia nimiä. Hauska idea voisi olla tuoda luokkaan mitä tahansa esineitä, joista oppilas voi valita ja tehdä näytelmän: esimerkiksi ”kuinka haarukka tapasi lusikan tai kenkä tutustui sukkaan”.

Saksan kielessä voi myös harjoitella teitittelyä tai sukunimien liittämistä tervehdyksiin. Tämän voi tehdä käsinukella, joka kulkee oppilaalta toiselle ja käsinuken pitää sanoa tietyt tervehdysfraasit saksaksi.