Kuukaudet

tammikuu = ЯНВАРЬ
helmikuu = ФЕВРАЛЬ
maaliskuu = МАРТ
huhtikuu = АПРЕЛЬ
toukokuu = МАЙ
kesäkuu = ИЮНЬ
heinäkuu = ИЮЛЬ
elokuu = АВГУСТ
syyskuu = СЕНТЯБРЬ
lokakuu = ОКТЯБРЬ
marraskuu = НОЯБРЬ
joulukuu = ДЕКАБРЬ

Lataa kuukaudet-sanasto venäjäksi (pdf)

Virittäytyminen

Tunnin voi aloittaa keskustelemalla kuukausista. Mikä kuukausi on parhaillaan? Missä kuussa on oppilaiden syntymäpäivät, erilaiset juhlat ja lomat meillä Suomessa ja Venäjällä? Mikä on jokaisen lempikuukausi jne.? Virittäytymisessä aiheeseen ja hahmottamisessa voi oppilaita auttaa, jos pilkkoo kuukaudet neljän vuodenajan mukaan neljään ryhmään ja liittää kuvat vuodenajoista mukaan. Kalenteria voi esimerkiksi täydentää siten, että jokainen voi tuoda oman nimilapun yhteiseen kalenteriin oman syntymä- tai lempikuukauden kohdalle. Harjoituksiin sidotaan suullista kuukausien nimeämisen harjoittelua venäjäksi.

Toiminnalliset vinkit

Oppilaat seisovat ja opettaja alkaa luetella venäjänkielisiä sanoja. Kun opettaja sanoo jonkun kuukausista, oppilaat menevät kyykkyyn ja nousevat taas ylös, jos seuraava sana ei olekaan enää kuukausi.

Kuunnellaan venäjänkielinen kuukausilaulu. Tiettyjen kuukausien kohdalla oppilaat tekevät yhdessä sovitut liikkeet. Esimerkiksi aina kun laulussa sanotaan tammikuu, oppilaat nostavat kädet ylös, aina kun sanotaan kesäkuu, pitää kädet suoristaa kämmenet eteenpäin ja marraskuun kohdalla kämmenet laitetaan vyötärölle. Kuunnelkaa monta kertaa ja katsokaa, kuka pysyy mukana! Voitte myös vaikeuttaa leikkiä sen edetessä, hankaloittaa liikkeitä ja lisätä liikkeitä useampiin kuukausiin. Samalla tulee laulu kuunneltua moneen kertaan ja se painuu oppilaiden mieleen.

Askartele unelmavuotesi. Askarrellaan vuosiympyrä, jossa näkyvät kuukaudet venäjäksi. Oppilaat leikatkaa lehdistä kuvia erilaisista harrastuksista ja asioista mitä unelmavuotenaan missäkin kuussa tekisivät. Työn voi tehdä yksin/pareittain/ryhmässä ja esitellä venäjäksi. Jos olette jo käsitelleet harrastukset ja yleisimmät verbit, voi tekemisiäkin sanoa jo venäjäksi.

Leikit

Oppilas taputtaa käsiään 1–12 kertaa ja muiden pitää keskittyä, laskea taputukset ja sanoa mihin kuukauteen jäätiin. Esim. kolme taputusta on maaliskuu.

Hedelmäsalaatti
Myrkkysieni
Vettä kengässä
Rikkinäinen puhelin
Bang
Catch
Hatchi Patchi
Sponge Bob
Kärpäslätkä

Jos olet käyttänyt tiettyjen sanojen yhdistämistä kuhunkin kuukauteen (katso kohta Ideoita kuvakorttien käyttöön), voit tehdä kullekin oppilasparille kortit, joissa on kirjoitettuna kuukaudet ja niihin yhdistetyt sanat kuvina. Tehtävänä on järjestää kuukaudet oikeaan järjestykseen korteissa olevia kuvia apuna käyttäen. Kun oikea järjestys on saavutettu, voitte vielä leikkiä niin että parit harjoittelevat toistamaan kuukaudet eri tunnetiloissa ja eri olentojen äänellä, esimerkiksi vihaisella äänellä, kuiskaten, nauraen, robottiäänellä, piipittäen jne. Kuukaudet painuvat kuin huomaamatta mieleen, ja oppilailla on hauskaa.

Peli-ideat

Pelilauta, jossa ovat kuukaudet suomeksi muutamassa ruudussa. Myös tyhjiä ruutuja ja muuta sanastoa voi ripotella väleihin. Oppilaat heittävät noppaa ja jos osaavat sanoa pyydetyn kuukauden oikein, saavat heittää uudestaan.

Ideoita kuvakorttien käyttöön

Kuvien tai esineiden avulla voi kuhunkin kuukauden nimeen yhdistää jonkin saman kuuloisen substantiivin auttamaan muistamista samalla systeemillä kuin suomen kielessäkin opettelevat viikonpäivät mato-maanantai, tikkari-tiistai, keksi-keskiviikko.

Toinen vaihtoehto on linkittää kuukaudet niiden numeroon. Opettaja voi käyttää siis yhtä aikaa numerokortteja ja kuukausikortteja ja järjestää ne vierekkäin taululle. Tämä saattaa auttaa siihenkin, että oppilaat muistavat, monesko kuukausi mikäkin on. Aluksi on helpompaa, jos opettaja pystyy käyttämään 12 eri väriä korteissa niin, että oppilaat saattavat muistaa myös kuukaudet värin avulla.
Leikkivinkki: Levitä kuukausi- ja numerokortit tai kuukausi- ja kuvakortit ympäri luokkaa tai ulkona pihaan. Opettaja sanoo kuukauden ja oppilaiden on löydettävä oikean lapun luo nopeasti. Hitaimmat, tai väärälle lapulle menneet, siirtyvät apuopettajiksi tarkkailemaan muita.