Perhesanat
äiti = MAMA
isä = ПАПА
sisko = СЕСТРА
veli = БРАТ
isoäiti = БАБУШКА
isoisä = ДЕДУШКА
täti = ТЁТЯ
setä = ДЯДЯ
Lataa perhesanat-sanasto venäjäksi (pdf)
Virittäytyminen
Tunnin voi aloittaa keskustelemalla siitä, keitä oppilaiden mielestä perheeseen kuuluu. Perheenjäseniä voisi koota näkyville, vaikka piirtämällä. Kun opettajan mielestä riittää, voidaan pohtia, mitä perheenjäsenet olisivat venäjäksi tai kuunnella jokin perhelaulu esimerkiksi youtubesta.
Oppilailta voidaan kysellä perhesanoja myös muilla kielillä. Halutessa perhesanastoa voi kuunnella alkupaloiksi eri kielillä ja tämän jälkeen venäjäksi. Tai toisinpäin, ensin venäjäksi ja sitten muilla kielillä. Tällöin oppilailta voi kysyä, tunnistivatko he sieltä kenties jotain tuttua.
Toiminnalliset vinkit
Oma perhe -sukupuu: Askarrellaan “oma perhe” (mielellään fiktiivinen sukupuu), eli leikataan lehdistä / piirretään kuvia, joista rakennetaan paperille oma sukupuu. Opettaja päättää perheen laajuuden. Tämän askartelun parissa on hyvä mahdollisuus myös lemmikkien kertaamiseen / esittelyyn venäjäksi, mikäli oppilas haluaa perheeseensä liittää lemmikkejä.
Peli-ideat
Bingo
Leikit
Jäätelötikut (esim. 2 luokasta ylöspäivä, sillä pitää osata lukea)
Muita vinkkejä aiheen käsittelyyn
Dialogi
Aihetta voidaan harjoitella dialogeilla, joissa kertautuvat myös tervehdykset. Dialogi voi olla ensin hyvin lyhyt ja siten lisätään ainesta, kun edelliset osiot osataan. Lyhyiden dialogien ja leikin tukena voi mahdollisuuksien mukaan käyttää käsinukkeja/legoukkoja/sorminukkeja.
Drillaus
Drillaus opettajan valitsemilla perhesanoilla. Opettaja on etukäteen käynyt laittamassa oppitilan seinille kuvakortit perhesanoista. Opettajan johdolla harjoitellaan venäjäksi kortti kerrallaan: opettaja sanoo sanan ensin muutaman kerran ääneen ja yhdistää haluamansa liikkeen kuvaan. Oppilaat toistavat sanaa ja liikettä opettajan johdolla. Kun vaikuttaa, että sana muistetaan, siirrytään seuraavan sanan luo. Näin edetään, kunnes haluttu määrä kuvakortteja on käyty läpi. Tämän jälkeen kootaan oppilaat oppitilan keskelle ja opettaja pyytää venäjäksi siirtymään jonkin tietyn kuvakortin luo. Oppilaat siirtyvät oikean kuvakortin luo. Jos oppilaat ovat väärän kortin luona, opettaja pyytää yrittämään uudestaan venäjäksi, kunnes oikea kuvakortti löytyy.