Pelipohjat

Klaus Störtebeckerin aarresaaripeli

Tavoite

Kerrata opiskeltua sanastoa toiminnallisella tavalla. Peli kehittää oppilaiden yhteistyötaitoja, tarkkuutta, muistia ja kärsivällisyyttä. Se on myös jännittävää, koska kyse on kisailusta ja pelin taustatarinassa kerrotaan aivan oikeasta saksalaisesta merirosvosta.

Esivalmistelut

Peliin tarvitaan 12-20 A4-kokoista piraattipelilappua. Teemana voivat olla esimerkiksi numerot.

Opettaja levittää laput lattialle ruudukoksi niin, että niiden päälle pystyy astumaan.

Oppilaille kerrotaan ensin keskiajalla eläneestä oikeasta saksalaisesta merirosvosta Klaus Störtebeckeristä.

“Klaus Störtebecker syntyi vuonna 1360 Saksan Wismarissa ja oli alkujaan aatelismies. Hän päätyi kuitenkin kaappariksi Itämerelle ja laajensi myöhemmin merirosvousreviiriään myös Pohjanmerelle. Lopulta kauppiaat kyllästyivät jatkuvaan laivojensa rosvoukseen ja lähettivät miehiään kaapparijahtiin. Vuonna 1401 Klaus Störtebeckerkin saatiin kiinni ja vastuuseen teoistaan.”

Klaus Störtebeckerin kuva löytyy netistä, jos haluaa sen näyttää oppilaille.

Pelin kulku

Oppilaiden kanssa kerrataan pelissä tarvittava sanasto, kuten numerot.

Heidät jaetaan kahteen ryhmään ja ryhmäläisille voi jakaa vaikkapa merirosvohuivit ryhmin tunnukseksi.

Opettaja valitsee kaksi lappua, joista toisen kohdalla on aarre ja toisessa rosvojen luola. Hän kirjoittaa lappujen numerot tai muun tunnuksen kirjanpitoonsa, mutta ei kerro sitä tietenkään oppilaille. Näppärintä on tehdä lista vaikkapa numeroista ja merkitä sinne myös oppilaiden käyttämät numerot kullakin kierroksella.

Ryhmät tulevat vuorotellen etsimään aarretta niin, että yksi ryhmäläisistä etenee askel kerrallaan ryhmäläisten antamien kohdekielisten ohjeiden mukaan. Ohje kannattaa antaa sekä saksaksi ettö suomeksi. Samaan ruutuun ei saa mennä kahdesti ja edetä saa aina vain vierekkäiseen ruutuun. Ryhmälle kertyy pisteitä jokaisesta askeleesta.

Kun osuu aarreruutuun, opettaja voi soittaa vaikkapa kelloa ja ryhmä saa aarteen löytymisestä 3 lisäpistettä. Jos sen sijaan päätyy rosvojen luolaan, opettaja voi huudahtaa vaikkapa “ Pech gehabt”  ja ryhmä menettää 3 pistettä pistesaldostaan. Voi olla hyvä rajoittaa etsintäaikaa muutamaan minuuttiin kierrosta kohden, niin mielenkiinto säilyy. Oppilaita täytyy myös muistuttaa, että eteenpäin pääsee vain kohdekieltä käyttämällä. Siksi on hyvä olla taululla esillä kerrattava asia, kuten numeroita.

Merirosvokissa kehyksissä.
Pelipohja (klikkaa kuva isommaksi)

  Merirosvokissa kehyksissä.

 

Lataa lautapelin peliohjeet

 

Klikkaa kuvat isommaksi.

Merirosvokissa kehyksissä.
Värillinen pelipohja (klikkaa kuva isommaksi)

Mustavalkoinen aarrearkku. Tyhjiä ruutuja pelipohjassa. Polku johtaa aarrearkun luokse. Merirosvokissa. Polulla on kuvia erilaisesta tekemisestä, aarrearkuista ja merirosvokissoista. Polku johtaa aarrearkun luokse. Eri väristen tikkareiden ja merirosvokissan kuvien välillä kulkee katkoviiva polku. Polku johtaa aarrearkun luokse.